L'autor ens visita

Curs 2021-2022

Durant aquest curs estem treballant dos llibres: un per 1r curs i un per 2n curs

1r curs

LA MARMI I EL CURIÓS BARRET

Ens ho estem passant pipa amb aquest llibre perquè la Bibliolina i Andorra Sostenible ens està explicant molts contes per mantenir el nostre planeta net. Estem aprenent que hem de reciclar, que hi ha una deixalleria, que no em de llençar escombraries a la natura ni al terra, que hem de respectar les 3 R (Reduir-Reutilitzar-Reciclar) i moltes coses més!

I si tot va bé, podrem conèixer a la Susanna Isern, l'autora d'aquest llibre tan maco!

2n curs

LA RATETA QUE LLEGIA A L'ESCALETA

Un altre curs que treballem aquest conte tan emocionant que ens introdueix en el món de la lectura i trenca tot tipus d'estereotips. Un conte desexplicat que ens dóna peu a llegir, ballar, cantar, disfressar-nos i moltes coses més... Esperem, molt impacients, als seus autors, Vivim del Cuentu, que com ja fa uns anyets ens anima amb el seu espectacle i ens motiva a continuar llegint...

VISITA DE VIVIM DEL CUENTU

LIBÈL·LULES

LLOPS

GUINEUS

MARMOTES

LLUERNES

ORENETES

LA MARMI I EL CURIÓS BARRET

Recursos de la Biblioteca:

F.- La coberta, la contracoberta i els textos que parlen del contingut d’un llibre.

F Conte, protagonista, altres personatges,conflicte

C- El conte: l’argument, i els personatges.

P.- Breu descripció de les característiques dels personatges.

P- Lectura conjunta i individual guiada i progressivament autònoma, per practicar algunes estratègies lectores que ajuden a contextualitzar el contes com l’anticipació de l’argument a través del títol o bé a través de les imatges dels personatges i dels escenaris on passen les accions.

P- Resposta a preguntes sobre l’argument i els personatges

A.- Interès i valoració del text literari com a vehicle de comunicació i d’interacció i com a possibilitat de gaudi personal.

Recursos de les Classes:

F- Reciclar, Reutilitzar, Reduir.

P- Activitats per conscienciar als alumnes de la importància de les 3 R i de mantenir el nostre planeta net.

Indicadors d’avaluació de la Biblioteca:

CA1IA Identifica l’argument, i els personatges d’una obra llegida.

CA2IA Comenta, amb ajuda, els llibres llegits

Desenvolupament:

FASE DE PREPARACIÓ

Sessió 1:

P1- Activitat d’Explicitació

AE.- Utilitza la biblioteca escolar seleccionant documents amb ajuda, llegint sols o amb ajuda i comentant les principals característiques dels textos i participant en les activitats proposades.

Subfase:P1

Comentaris per a l’aplicació:

Aprendrem quines són les parts d’un llibre (coberta, contracoberta) i quina informació en podem extreure. Identificarem i descriurem els personatges, diferenciarem el protagonista dels altres personatges. Treballarem l’argument del conte. Això us ajudarà a comprendre la història, a comentar-la i a gaudir-la.

5 minuts

Gran Grup

Racó del Conte

P2- Coneixements previs

A partir de la informació que ens transmet la coberta i contracoberta del llibre: títol, tipus d’il·lustracions, colors, resum, cada alumne individualment elaborarà hipòtesis sobre els personatges i l’argument. El mestre pot reprendre aquestes hipòtesis en la fase de la integració: en aquell moment, els alumnes verifiquen si les hipòtesis de l’inici es poden confirmar o no.

25 minuts

Individualment i Gran Grup

Racó del Conte

Subfase:P2

Comentaris per a l’aplicació:

En aquesta activitat els alumnes s’adonen que sense llegir el llibre, a partir del títol, la il·lustració i la contracoberta poden extreure molta informació que els ajudarà en la comprensió de la història.

20 minuts

Activitat oral

Racó del Conte

P3- Activitat de Motivació

Els alumnes reben una capsa regal. Dins hi ha el llibre de LA MARMI I EL CURIÓS BARRET i una carta que llegirà la mestra de la Biblioteca. Després es repartirà la carta a cada nen i tornarem a fer una lectura individualitzada i/o compartida.

15 minuts

Rotllana

Capsa regal amb el llibre i la carta

P3- Presentació de la situació en la seva complexitat

Explicació per part del mestre que l’alumne realitzarà una lectura d’un llibre de forma guiada i amb ajuda per realitzar una producció final: Tot 1r curs farem una sortida a la muntanya per recollir deixalles i d’aquesta manera afavorir la vida de les plantes i els animals i preservar la natura.

També prepararem una entrevista a l’escriptora i/o il·lustradora del llibre que li farem el dia que ens visiti.

10 minuts

Gran Grup

Racó del Conte

FASE DE RESOLUCIÓ

1- En gran grup llegirem les primeres pàgines del llibre. Aclarirem els dubtes que tinguin sobre el significat de les paraules.

Progressivament s’anirà llegint el llibre de forma individualitzada i/o amb ajuda, tant a la classe, com a la Biblioteca.

Les mestres poden anar llegint amb aquells nens que encara no saben llegir.

Aula i Biblioteca

Individualment i/o amb les mestres

2- Mentre es fa la lectura, a classe es poden fer activitats per conèixer la Vall de Tristaina, la seva fauna i la seva flora.

3-Es faran activitats també a la classe entorn a la conservació del Medi Ambient: Reciclar, Reutilitzar, Reduir.

A la Biblioteca, la Tècnica s’encarregarà de la narració i visualització del conte ESCOMBRARIES I MÉS ESCOMBRARIES: Al Racó del Conte cada alumne podrà donar la seva opinió i es farà una Tertúlia sobre el conte i el tema.

1 Sessió

4- La mestra de la Biblioteca els explicarà el Conte de la Marmi, preparat amb un power point i entre tots anirem aclarint els dubtes de comprensió donant èmfasi al protagonista, als altres personatges i a l’ argument del conte

2 sessions

En el següent enllaç trobareu una bateria de preguntes que us poden ser útils a l’hora de gestionar la conversa al voltant del llibre (Pàgines 18, 19 i 20).

http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0019/6c7604fa-5bd3-4c15-904c-297dcc04419d/04_temps-de-lectura-a-primaria.pdf

5- Un cop llegit el llibre es començarà a preparar la Sortida a la muntanya (cada centre concretarà el lloc on es durà a terme la sortida).

6- Es farà demanda a Andorra Sostenible per fer les activitats següents:

La Pinea se’n va d’excursió

1h

Espai BIBLIOTECA

Edat

1r cicle de primera ensenyança (de 6 a 8 anys)

N. Alumnes

Grup classe

Periodicitat

Curs escolar

Suport Conductor

Tècnic educatiu d’Andorra Sostenible

Descripció

Aquesta activitat en format conte ajuda a conèixer la biodiversitat del bosc i treballa les temàtiques de la prevenció de residus i les bones pràctiques de respecte a la natura en les activitats de lleure i a l’aire lliure.

Contacte

Andorra Sostenible

c. Unió, 2 2n-B, AD500 Andorra la Vella.

Tel. 603 000

www.sostenibilitat.ad

andorrasostenible@andorra.ad

Quan la bossa va fer un pet

Conte teatralitzat que té com a objectiu conscienciar els alumnes sobre com gestionar d’una manera més sostenible la producció i separació dels residus a casa.

Objectius: Treballar el concepte de la recollida selectiva d’escombraries.

Lloc: BIBLIOTECA

Dirigit a: Alumnes de maternal i 1r cicle de primera ensenyança (de 3 a 8 anys).

Durada: 1 hora

Conductor: Tècnics educatius d’Andorra Sostenible

Amb aquestes activitats es pretén conscienciar als alumnes a preservar el medi ambient i ser curosos a l’hora de reciclar, reutilitzar i reduir.

7-- Finalment prepararem l’entrevista a l’autora i/o il·lustradora.

Cada grup cooperatiu haurà d’escriure, amb ajuda, una pregunta que faci referència al llibre o a la temàtica treballada.

En gran grup cada grup exposarà la seva pregunta per comprovar que està ben definida i que no hi ha preguntes repetides (en tal cas, el grup haurà de pensar en una altra)

1 sessió

8- Sortida a la Muntanya per recollir deixalles, classificar-les i llençar-les als contenidors corresponents

Un matí o una tarda

FASE D’INTEGRACIÓ

1.- A partir de la lectura del llibre, cada alumne individualment completarà una fitxa on haurà d’identificar les parts del llibre i els seus components

Dibuixarà també allò que més li ha agradat del llibre.

1 sessió

2.- En l’autoavaluació l’alumne farà una valoració oral del seu treball (guiada per la mestra) i donarà l’opinió del llibre que ha llegit.

Els alumnes verifiquen les hipòtesis de l’inici, sobre els personatges i l’argument (metacognició).

1 sessió

Material: Dossier


ACTIVITAT LECTURA COMPARTIDA 2n Curs

Títol:

LA RATETA QUE LLEGIA L’ESCALETA (qualsevol llibre de la col·lecció)



Sessió:

12 sessions

Agrupament:

Recursos:

F.- La coberta, la contracoberta i els textos que parlen del contingut d’un llibre.

F Conte, protagonista, altres personatges, narrador, conflicte

F Ball i Cançó

C- El conte: l’argument, i els personatges.

P.- Descripció de les característiques dels personatges.

P.- Descripció dels escenaris i dels canvis d’aquests segons on se situen els esdeveniments.

P- Lectura conjunta i individual guiada i progressivament autònoma, per practicar algunes estratègies lectores que ajuden a contextualitzar el contes com l’anticipació de l’argument a través del títol o bé a través de les imatges dels personatges i dels escenaris on passen les accions.

P- Resposta a preguntes. sobre l’argument, els personatges, el lloc i el temps on passa la història.

P- Participació en una representació d’un ball i cançó

A.- Interès i valoració del text literari com a vehicle de comunicació i d’interacció i com a possibilitat de gaudi personal.

Indicadors d’avaluació:

CA1IA Identifica l’argument, i els personatges d’una obra llegida.

CA2IA Comenta i recomana, amb ajuda, els llibres llegits

Desenvolupament:

FASE DE PREPARACIÓ

Sessió 1:

P1- Activitat d’Explicitació

AE.- Utilitza la biblioteca escolar seleccionant documents amb ajuda, llegint sols o amb ajuda i comentant les principals característiques dels textos i participant en les activitats proposades.

Subfase:P1

Comentaris per a l’aplicació:

Aprendrem quines són les parts d’un llibre (coberta, contracoberta) i quina informació en podem extreure. Identificarem i descriurem els personatges, diferenciarem el protagonista dels altres personatges. Treballarem l’argument del conte. Això us ajudarà a comprendre la història, a comentar-la i a gaudir-la.

5 minuts

Gran Grup

Rotllana

P2- Coneixements previs

A partir de la informació que ens transmeten les cobertes del llibre: títol, tipus d’il·lustracions, colors, resum, cada alumne individualment elaborarà hipòtesis sobre els personatges i l’ argument. El mestre pot rependre aquestes hipótesis en la fase de la integració: en aquell momento, els alumnes verifiquen si les hipótesis de l’inici es poden confirmar o no.

25 minuts

Individualment i Gran Grup

Rotllana

Subfase:P2

Comentaris per a l’aplicació:

En aquesta activitat els alumnes s’adonen que sense llegir el llibre, a partir del títol, la il·lustració i la contracoberta poden extreure molta informació que els ajudarà en la comprensió de la història.

20 minuts

individual

Llibres

Fitxa (la foto de la coberta i d la contracoberta s’haurà de canviar en funció del llibre que es llegeixi)

Taules de la Biblioteca

P3- Activitat de Motivació

Els alumnes reben una capsa regal. Dins hi ha un llibre de la Col·lecció Contes Desexplicats (en el nostre cas La Rateta que llegia a l’escaleta) i una carta que llegirà la mestra de la Biblioteca. Després es repartirà la carta a cada nen i tornarem a fer una lectura individualitzada i/o compartida

15 minuts

Rotllana

Capsa regal amb el llibre i la carta

P3- Presentació de la situació en la seva complexitat

Explicació per part del mestre que l’alumne realitzarà una lectura d’un llibre de forma guiada per realitzar una producció final: Cada classe de 2n prepararà un ball amb una cançó del llibre i la representarà per filmar-la i penjar-la a la página web de La Bibliolina tots disfressats.

També prepararem una entrevista als escriptors del llibre que li farem el dia que ens visiti.

5 minuts

Gran Grup

Rotllana

FASE DE RESOLUCIÓ

1- En gran grup llegirem les primeres pàgines del llibre. Aclarirem els dubtes que tinguin sobre el significat de les paraules.

Després individualment cada alumne llegirà a la classe la resta del llibre sol o amb ajuda dels mestres si s’escau.

Lectura a l’aula

Individualment

2- Mentre es fa la lectura a la classe, (lectura pautada si s’escau) la mestra de la biblioteca els ensenyarà a cantar i ballar la cançó de la Rateta que llegia a l’escaleta: Primer la cantarà i ballarà la mestra de la Biblio o també pot preparar un video del ball amb la col·laboració dels nens de 3r cicle.

2 sessions de 30 minuts

Tot el Grup

Fitxa “Cançó la Rateta que llegia l’escaleta” o qualsevol cançó relacionada amb el conte escollit de la col·lecció

3- La mestra de la Biblioteca els explicarà el Conte preparat amb un power point i entre tots anirem aclarint els dubtes de comprensió donant èmfasi al protagonista, als altres personatges i a l’ argument del conte

2 sessions

En el següent enllaç trobareu una bateria de preguntes que us poden ser útils a l’hora de gestionar la conversa al voltant del llibre. (Pàgines 18, 19 i 20)

http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0019/6c7604fa-5bd3-4c15-904c-297dcc04419d/04_temps-de-lectura-a-primaria.pdf

4- Un cop llegit el llibre es començaran a preparar l’aprenetatge de la cançó i el ball amb diferents assajos per a una propera actuació i filmació tots disfressats dels diferents personatges del conte.

Amb aquesta activitat es preten augmentar l’autoestima i la confiança dels nens, crear una bona cohesió de grup amb una bona convivència, fomentar hàbits de conducta que potenciin la sociabilització, la tolerància i la cooperació entre els companys, conèixer la seva pròpia veu i utilizar la paraula com a mitjà d’expressió, comunicar-se amb el cos gaudint-ne alhora, potenciar la lectura i corregir els defectes de dicció, endinsar-se en el món d’un personatge amb la seva complicitat i ajudar als companys amb els seus personatges, fer anar la imaginació, col.laborar en el ball i l’elecció de les disfresses, comportar-se adequadament el dia de la representació i durant els assajos.

Els alumnes tindran la cançó escrita i prèviament es visualitzarà el vídeo del ball fet pels nens de 3r cicle. Es repartirán els personatges ..

- Primer s’hauran de fer lectures conjuntes de la cançó.

- Després les mestres i la mestra de la biblioteca els ajudarà a entonar, vocalitzar,

- Finalment les mestres i la mestra de la biblioteca els ensenyarà a ballar i cantar fent servir el moviment del cos.

- Després d’assajar moltes vegades a la biblioteca es prepararà la filmació.

- A la biblioteca es disposarà de totes les disfresses i els nens en podrán portar de casa si volen.

- Es filmarà cada balli es penjarà la pel·lícula a la página web de la biblioteca “La Bibliolina” escrivint Biblioteca Escola Andorrana d’Escaldes a qualsevol cercador. D’aquesta manera, tant els pares com els autors Vivim del Cuentu podrán veure les diferents representacions.

3 sessions

Disfresses

5- Finalment prepararem l’entrevista a l’autora. Cada grup cooperatiu haurà d’escriure una pregunta que faci referència a la seva vida, obra o llibre.

Prèviament buscarem per Internet la seva biografia (recerca guiada per part dels mestres) i farem una lectura. Després pensaran en possibles preguntes i les escriuran.

En gran grup cada grup exposarà la seva pregunta per comprovar que està ben definida i que no hi ha preguntes repetides (en tal cas, el grup haurà de pensar en una altra)

1 sessió

Ordinadors o Ipads

FASE D’INTEGRACIÓ

1.- A partir de la lectura del llibre, cada alumne individualment completarà una fitxa on haurà d’identificar les parts del llibre i els seus components

1 sessió

2.- En la fitxa d’autoavaluació l’alumne farà una valoració del seu treball i donarà l’opinió del llibre que ha llegit amb un dibuix i escrivint una frase si s’escau.

Els alumnes verifiquen les hipòtesis de l’inici, sobre els personatges i l’argument (metacognició).

1 sessió

Material:

Dossier d’activitats


Curs 2020-2021

Aquest curs sí que podran venir els Autors de LA RATETA QUE LLEGIA A L'ESCALETA, que són... la Companyia VIVIM DEL CUENTU!

Llegirem, treballarem, escoltarem, cantarem, ballarem i ens ho passarem pipa!

LLUERNES


GUINEUS

CANGURS

LLOPS

ORENETES

LIBÈL·LULES

2019-2020

Aquest curs llegirem, treballarem, cantarem i ballarem aquest conte que ens ha agradat tant i els seus autors, la companyia VIVIM DEL CUENTU ens tornaran a visitar per fer una animació tan engrescadora i divertida com la del curs passat.

Gravarem els balls de cada classe i els penjarem en aquesta pàgina web.

Degut al confinament, no ens hem pogut gravar ballant però sí hem fet totes les activitats del conte i Vivim del Cuentu ens ha enviat un vídeo responent a totes les nostres Preguntes!!!

Aquest curs ens toca TEATRE!!!! Curs 2018-2019

Aquest curs ens toca TEATRE!!!!

Llegirem el conte LA RATETA QUE LLEGIA A L'ESCALETA, de la companyia VIVIM DEL CUENTU i després de llegir-lo, treballar-lo amb moltes i divertides activitats, prepararem 6 obres de teatre (una cada classe) per interpretar-les als alumnes de les 6 classes de Maternal B!

De ben segur que ens ho passarem pipa! Ja hem rebut la carta de la Rateta:

Hola nens i nenes de 2n curs,

Sabeu qui sóc? Doncs us donaré una pista... en els contes tradicionals sempre han dit que sóc presumideta, que escombro l’escaleta, i... que busco un maridet...

Molt bé!!!! La Rateta!!!!!

Però sabeu què?... Ja n’estic tipa de que pensin que sóc així!!!

Perquè realment, el que a mi m’agrada molt és llegir, llegir a l’escaleta... i busco un company que li agradi llegir de tot, com a mi!!!!

Penseu que el trobaré?

Doncs compreu i llegiu el meu llibre... “La Rateta que llegia a l’escaleta”. El treballarem a la biblioteca, cantarem, ballarem i finalment... farem una obra de teatre per a que ens vegin els nens de Maternal!!!!

Què xulo!!!!!!

Doncs... a reveure nois i... a passar-s’ho super bé amb el meu conte!!!!

PEP L'ESCOMBRIAIRE!

Curs 2017-2018:

A partir d'aquest 2n trimestre 2017-2018 llegirem el divertit llibre: PEP L'ESCOMBRIAIRE!

Serà el nostre centre d'interès per treballar temes tan importants com el respecte i la cura del medi ambient, el reciclatge i els oficis. Recitarem poesies, cantarem, ballarem, farem recerca de la bibliografia de la Lola Casas i... finalment tindrem el gran honor i plaer de rebre a aquesta extraordinària escriptora.

En Pep és un escombriaire treballador i polit que cada matí s'entristeix quan contempla la plaça i els carrers plens de papers i deixalles.

En adonar-se del poc que es valora la seva feina, en Pep s'imagina emprenent nous oficis i vivint-los com si fossin fantàstiques aventures. Però un fet sorprenent farà que torni a estimar el seu treball i que se senti de nou content i feliç...

A la Lola li agrada combinar les tasques de mestra i d'escriptora. Diu que treballar amb els nens i nenes de la seva classe li proporciona una gran quantitat d'idees a l'hora de crear històries i poemes. Ha publicat llibres i contes de poesia que sempre tracten sobre temes propers i els fets que més estimem.

Finalment la Lola no ha pogut venir però hem gaudit plenament de l'animació d'una gran actriu i conta contes, la Rosa Fité. Amb ella hem pogut comentar el llibre i ens ha fet volar la imaginació amb les seves divertides i didàctiques històries. Gràcies Carme!!!!!

La tortuga d'en Hans.

Durant aquest curs estem treballant, amb els alumnes de 2n curs, un llibre d'en Pere Martí i Bertran: La tortuga d'en Hans.

A en Hans, un nen alemany, li porten una tortuga de la Costa Brava. En Hans està entusiasmat amb la idea de tenir cura d'un animal com aquell. Però, en començar el fred, la tortuga es colga sota terra per passar-hi l'hivern. En Hans, amb el cor encongit, pensa que la tortuga hauria de tornar al seu hàbitat, i convenç als pares per anar a passar unes vacances d'estiu a la Costa Brava i deixar l'animal en una reserva.

Aquest conte ens presenta una història que ens serveix per treballar el coneixement del medi natural i el respecte als éssers vius. També ens permet fer una passejada pel camí que segueix la tortuga quan se la vol retornar al seu hàbitat i ens demostra que amb lʼajut de tots es pot evitar lʼextinció de les espècies.

Farem una recerca per descobrir la vida i morfologia de la tortuga mediterrània i una pila d'activitats divertides per a gaudir d'aquest llibre tan bonic i interessant.

El Pere Martí ens farà una visita durant el mes de juny i tots l'estem esperant amb molta il·lusió

El dia 2 de juny hem gaudit de la companyia d'aquest gran escriptor i ens ha fet passar una estoneta ben enriquidora:

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

En Jaumet busca escola

Aquest curs ens visitarà el Carles SALA.

Ens estem llegint i treballant En Jaumet busca escola. Un llibre d'aventures molt divertit i que ens està agradant molt a tots.

En Jaumet, el protagonista , ens va enviar una caixa sorpresa amb el llibre, una bola del món i una carta que deia això:

Benvolguts nens i nenes,

Sóc en Jaumet, un nen inquiet que sembla que tingui un coet al cul, jajaja.

No m'agrada gaire la meva escola perquè no puc parar quiet i allà m'obliguen a seure i treballar; per això he decidit voltar pel món per trobar la meva escola ideal, on no em facin estar assegut a la cadira...

Us deixo la meva bola del món per a que pugueu veure el recorregut que faig i els llocs que visitaré...

Però primer haureu de llegir el meu llibre En Jaumet busca escola... Suposo que tots l'heu llegit..., oi?

Ja veureu com us ho passareu molt bé viatjant amb mi a la recerca d'un col·legi on no calgui tenir el cul enganxat a la cadira...

Haureu de treballar molt.

Us he deixat preparat un dossier que fareu a la biblioteca els dies que pugeu i... si tot va bé... a finals de maig us vindrà a visitar el Carles Sala, l'escriptor que ha escrit la meva història!!!!

Què wai, oi?

Així doncs, us deixo treballar i gaudir del meu imaginari…

A reveure nois!!!!!!

Jaumet