Escollim les nostres lectures
Els alumnes proposen quines lectures adquirir per a la biblioteca de l’escola, argumentant les seves eleccions i participant en el procés de selecció respectant un pressupost assignat. Aquesta activitat potencia el gust per la lectura, ja que els alumnes tenen veu en la selecció de llibres que estaran disponibles per a tothom. Implica l’alumnat en el procés de tria i compra, fent que sentin la biblioteca com un espai propi, amb llibres que realment els interessen.
Llibreries on buscar
UP: Escollim les nostres lectures
Títol: Escollim les nostres lectures
Descripció general: Els alumnes proposen quines lectures adquirir per a la biblioteca de l’escola, argumentant les seves eleccions i participant en el procés de selecció respectant un pressupost assignat. Aquesta activitat potencia el gust per la lectura, ja que els alumnes tenen veu en la selecció de llibres que estaran disponibles per a tothom. Implica l’alumnat en el procés de tria i compra, fent que sentin la biblioteca com un espai propi, amb llibres que realment els interessen.
Nivell: 5è i 6è
Durada: 2 sessions d’1 hora cadascuna + 1 setmana de reflexió individual.
Agrupament: Individual
Material necessari:
Ordinadors amb connexió a Internet
Formulari web per a la proposta de llibres
Full de càlcul amb els llibres proposats i preus
Paper i llapis per prendre notes
Pissarra per organitzar la selecció
Objectius d’aprenentatge
Desenvolupar la capacitat d’argumentació i justificació de les pròpies eleccions.
Aprendre a valorar llibres basant-se en criteris objectius i subjectius.
Fomentar la responsabilitat en la presa de decisions dins d’un pressupost limitat.
Implicar l’alumnat en la selecció de llibres per reforçar la seva vinculació amb la biblioteca.
Potenciar el gust per la lectura a partir dels interessos personals dels alumnes.
Continguts
Estratègies de selecció de lectures: portada, resums, il·lustracions, recomanacions i llistes de més venuts.
Redacció d’un text argumentatiu curt.
Processos de presa de decisions en grup.
Conceptes bàsics de gestió d’un pressupost.
Importància de l’elecció personal en el foment de l’hàbit lector.
Indicadors d’avaluació
L’alumne proposa tres llibres seguint els criteris establerts.
L’alumne redacta un text argumentatiu que justifica la seva elecció.
L’alumne participa activament en la selecció final, argumentant i votant de manera reflexiva.
Es mostra interès i entusiasme durant el procés de selecció i defensa dels llibres.
Desenvolupament de les sessions
Sessió 1: Proposta de llibres per a la biblioteca
Es presenta l’activitat als alumnes i es fa una breu introducció sobre com poden seleccionar llibres de manera informada. Es reforça la idea que els llibres que triïn formaran part de la biblioteca i podran ser llegits per tota l’escola.
A l’aula informàtica, cada alumne cerca llibres d’interès seguint criteris visuals (portada, il·lustracions), descriptius (resum, recomanacions) i d’èxit editorial (top vendes).
Cada alumne proposa 3 llibres mitjançant un formulari web, assegurant-se que un sigui en llengua francesa.
Han de redactar un text argumentatiu curt per justificar la compra del llibre. Es destaca la importància de la lectura com a plaer i eina de coneixement.
Se’ls dona una setmana per completar la seva selecció a casa si volen afegir més recomanacions.
Sessió 2: Selecció i votació dels llibres
Es presenta un full de càlcul amb tots els llibres proposats per la classe i el preu total de compra.
Es comunica que la biblioteca disposa d’un pressupost màxim (per exemple, 50€ per classe).
Primera ronda: Cada alumne defensa oralment un dels llibres que ha proposat. Després de cada defensa, es fa una votació en què cada alumne té 1 vot i el mestre d’aula també en té 1. El bibliotecari actua com a secretari i pren nota.
Segona ronda: Es descarten els llibres menys votats i es repeteix la votació, però ara cada alumne i el mestre només tenen 5 vots en total.
Es seleccionen els llibres més votats fins a esgotar el pressupost.
Es reforça la idea que aquests llibres han estat triats pels mateixos alumnes i, per tant, són una oportunitat per descobrir noves lectures recomanades pels companys.
El bibliotecari pren nota dels llibres no seleccionats però amb bones argumentacions per valorar una compra addicional.
Avaluació
Producció final: Text argumentatiu justificatiu de la proposta de llibres.
Observació de la participació: Es valora la capacitat d’argumentació oral i la implicació en la selecció final.
Reflexió final: Discussió sobre si la selecció ha estat justa i si han après a gestionar un pressupost limitat.
Impacte en l’hàbit lector: Es fa un seguiment posterior de si els alumnes llegeixen els llibres seleccionats i si hi ha més interès en la biblioteca.
Observacions
📌 Nombre de llibres proposats:
Es demana un mínim de 3 llibres per alumne perquè això permet avaluar tant la recerca com la capacitat d’argumentació.
📌 Diversitat lingüística:
S’estableix l’obligació de proposar almenys 1 llibre en llengua francesa per evitar que aquesta quedi relegada.
📌 Adequació a l’edat:
Els llibres proposats han de ser adequats per una biblioteca de primària (de 3 a 12 anys). Si es proposa un llibre per a una franja d’edat superior, ha d’estar ben argumentat.
📌 Educació en valors democràtics:
L’activitat permet treballar el funcionament de la democràcia i els processos de votació, així com el paper d’un parlament en la presa de decisions col·lectives.
📌 Gestió econòmica:
La limitació de pressupost afegeix un component educatiu sobre la gestió de recursos, la presa de decisions i com gastar els diners de manera responsable.
Com aquesta activitat motiva la lectura i crea nous lectors
✔ Fomenta la lectura per plaer: En triar els seus propis llibres, els alumnes connecten amb les seves preferències i descobreixen lectures que els motiven.
✔ Dóna protagonisme als alumnes: Quan senten que la seva opinió compta, augmenta el seu interès per la biblioteca i per llegir els llibres que han ajudat a seleccionar.
✔ Crea una comunitat lectora: Escoltant les recomanacions dels companys, descobreixen nous autors i gèneres que potser no haurien triat per si sols.
✔ Reforça el compromís amb la biblioteca: Saber que els llibres adquirits són el resultat del seu esforç i elecció fa que tinguin més ganes de llegir-los i compartir-los.
✔ Relaciona la lectura amb la vida real: Introduir el concepte de pressupost i elecció ajuda a entendre la importància de prendre decisions informades, també en la lectura.